Liten og grønn historie

Liten og grønn historie

Publisert:

I dag gjennomførte Widerøe en historisk flyvning.  Jeg er litt uklar på detaljene, da jeg var mer opptatt av at jeg fikk tilbud om å være med, enn akkurat hva det handlet om.  Om det ikke var E2ens første flyvning med vanlige passasjerer, så var vi ihvertfall nesten det.  Alle passasjerene var Widerøes egne ansatte, som fikk være med for å teste flyet på en vanlig rute.  Jeg er derfor partisk, og vel så det, når jeg uttaler meg om dette flyet.  Vidunderet har vært i Bergen siden det landet etter turen fra Brasil torsdag denne uken.  (om jeg nevnte der – ja jeg kan stå oppreist uten å slå hodet i taket).

Hva er er vel ikke bedre underholdning en søndags ettermiddag enn å fly tur retur Torp bare for moro skyld?  Jeg hadde ca femten minutter fra skiftet mitt var over til avgangstid.  Jeg satset på å være heldig, og at jeg kunne være klar noen minutter tidligere.  Slik gikk det dog ikke.  Kabalen i dag måtte bli slik at jeg stod med siste avgang klokken 20 minutter før avgang til Torp.  Da gjenstår det fremdeles noen minutter med opprydding etter flyvningen.  Som om ikke det var nok var akkurat denne avgangen forsinket inn til Flesland, hele ni minutter.  Det gikk så klart bra, men det ble mer løping enn jeg hadde håpet på.

Det jeg var mest spent på, var beinplassen.  Jeg kan bare si det med en gang; den er akkurat like dårlig som jeg fryktet.  Eller for å si det på en annen måte, på nivå med alle andre flyselskap jeg har reist med. 
Beinplass

Jeg er vant til å sitte trangt, mine kolleger/medpassasjerer var dog meget fornøyde.  

Medpassasjerer

Hvert sete er forresten utstyrt med uspborter til lading av diverse dingser.  Alt blir forøvrig bedre med USB, jeg antar derfor at vi fremover vil få dette installert i alle dashene også...
En annen ting jeg har hørt mye skryt om, er hvor støysvake disse maskinene skal være.  Nå er det lenge siden jeg har fløyet med den forrige generasjonen, men jeg vil tørre å påstå at dette stemmer.  Lydnivået i kabinen var ganske behagelig.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt østlandskapteiner poengtere at "vi flyr hjem til solen", "nå flyr vi fra bergensværet", "vi skal få dere til tørt land" og så videre.  jeg syns derfor det er på sin plass å poengtere at solen skinte i Bergen da vi dro.  På torp ble vi derimot møtt med lett yr.  Ikke noe å bry seg med såklart, men jeg syns det må poengteres likevel.
Etter landing skulle alle andre posere foran flyet, så hvorfor ikke?  (Under motoren ser man tendenser til nedbør, hvis man ser nøye etter).
oppstilling forran flyet

Maskinen stod på bakken akkurat lenge nok til at jeg ikke rakk å kjøpe en is da vi kom inn i terminalen.  Eller så brukte jeg for lang tid på å bestemme meg, det kommer litt an på hvordan man ser det

Vi kom oss i luften igjen, og kom tilbake til det gode været akkurat litt for tidlig til å få med solnedgangen.
Solnedgang

Har man noen timer å slå i hjel en ettermiddag, er det altså bare å hive seg på flyet til Sandefjord.  Jeg har prøvd det, og kan bekrefte at det er én måte å få tiden til å gå på.
Takk for turen til gode kollegaer, og til Widerøe som lot oss få bli med.  Nå har jeg fått prøve det flyet også.