Hvem parkerte en brannbil der?

Hvem parkerte en brannbil der?

Publisert:

I dag var endelig dagen her.  Widerøe kan ikke lenger omtales som "de med de små propellflyene".  Nå har de fått det første av sine nye Embraer E190-E2 – uten propeller.  
Flyet ble hentet i Brasil tidligere i uken, og landet i dag ca klokken 1600 for første gang på norsk jord.  Jeg hadde lenge tenkt på å dra opp for å ta bilder av ankomsten, men hadde begynt å helle mot at jeg får jo se flyet på jobb uansett.  Det var frem til jeg like etter lunch fikk en melding da jeg satt på kontoret og tenkte på helt andre ting, en melding som brått ombestemte meg; "Jeg regner med at du avspaserer for å få med deg store ting i dag".  Da slo det meg at så klart avspaserer jeg i dag, slike hendelser er tross alt en del av grunnen til at jeg fortsatt er med der!  Det skulle ikke mer til før jeg faktisk kjente på behovet for å få med meg dette. 

Jeg feiret nylig ti-års jubileum for flyspotting fra innsiden.  Hvis jeg ikke husker helt feil var dette litt etter at Widerøe fikk sin første nye Dash 8-Q400 etter en serie "harde landinger" med tilsvarende fly – LN-WDE.  Da stod jeg på utsiden av gjerdet, men jeg stod der gjorde jeg.  
At understellet på disse flyene klappet sammen etter landing hadde forøvrig sin forklaring.  Årsaken til at SAS sine Dash åtte fikk tilnavnet Crash 8, var slitasje på en pakning, som ble slitt og sluttet å virke.  Sas var Simpelthen først ute, da de hadde flest sykluser på sine fly, og derav mest slitasje.  Da det ble oppdaget kunne de andre maskinene få byttet pakningen før situasjonen ble kritisk. 
Dette var en avsporing, men når jeg ser akkurat den registreringen, tenker jeg alltid på at jeg syns 400-serien hadde et unødvendig dårlig rykte i en periode.

Jeg trodde jeg stod nydelig til.  Gaten var valgt spesifikt fordi den var nærmest rullebanen.  Dessverre parterte Avinor en av sine to brannbiler midt mellom meg og der flyet landet.  Bare fordi de skulle sprute vann på dem på vei inn...

Hvem parkerte en brannbil der?

Når det er sagt, så liker vi Avinors velkomstkomité, jeg var bare lett misfornøyd med plasseringen da jeg skulle fotografere landingen.  
Her er grunnen til at de stilte opp.
Velkomstkomite

Etter en liten stopp borte hos VIPgjengen, takset de til andre enden av lufthavnen, for noe videre festligheter i Hangaren.

Head on

Det har blitt noen år siden jeg var inne i en tilsvarende maskin, men jeg lurer på om dette kanskje kan bli det første flyet til Widerøe som jeg kan stå oppreist inne i?  Det finner vi ut av etter hvert som maskinen kommer i ordinær drift.